Wednesday, April 16, 2014

Pengalaman Menduduki UKCG - A Great New Experience

Assalamualaikum. 
So yeah, yesterday I was attending the UKCG which is stands for Ujian Kelayakan Calon Guru at Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh. This test is for SPM leavers who have applied IPG as one of their choices to pursue studies. Let me share my experience. :)



                                                           

Ujian untuk tahun 2014 ni diadakan selama 4 hari kalau tak silap, 14-17 haribulan. Aku dapat 15 h/b. Kawan aku sorang dapat 14 h/b dekat Perlis dan sorang lagi sama tarikh dan tempat dengan aku tapi lain lain waktu. UKCG ni terbahagi kepada dua : 

Ujian bertulis : Ada dua bahagian, bahagian A dan B. Bahagian A ada 135 soalan dan bahagian B ada 60 soalan. Dua-dua bahagian ni kena dihabiskan dalam masa 45 minit. 

Ujian fizikal   : Ada 5 stesyen berlainan atau lebih tepat lagi 5 aktiviti berbeza iaitu BMI(komposisi badan), lompat kuadran, bangkit tubi variasi, kilas sisi dan bleep test.

Entah macam mana la pulak tahun ni ada ujian fizikal. Tukar format gamaknya. Haila. Tahun-tahun lepas takde ujian fizikal, cuma ada ujian amali untuk yang pilih course PJ dan interview pun pada hari yang sama. Tapi tahun ni interview diasingkan ke hari lain yang tidak diketahui. Unstated. Tapi mungkin ada betulnya ujian fizikal tu diadakan untuk semua orang sebab sekarang ni cikgu cikgu pun kena fit, sihat supaya seimbang dari segi akademik dengan kesihatan. Kalau fizikal sihat, mental pun InsyaAllah akan sihat jugak. Takde lah penuh dengan cikgu dekat dalam wad psikiatri tu. Ngeheheee. *Joking. xD Please have no hard feeling. :)

Okay. Back to the main point. Satu hari ada dua sesi. Sesi pagi dan petang. Setiap sesi adalah lebih kurang 100 orang. Means, more or less ada 200 orang calon guru di-test untuk satu hari. Alhamdulillah aku dapat waktu pagi. Kalau waktu petang, panas doh. Nak dijadikan cerita, aku sampai IPG Ipoh ni sejam lebih awal dari waktu yang sepatutnya. 7.30 dah sampai dah. Padahal duk kat Ipoh je. Biaq pi lah. A teacher should be always on time, no ? Ececece. Hahaha. Sampai je aku kat depan dewan untuk ujian bertulis, ada senarai nama ditampal kat situ. Aku check nama aku. Number 5 kotttt! Senang je cari. Tapi aku pelik sebab walaupun dah ada yang sampai, tapi deme tak sign pun kat nama diorang padahal trang tang tang arahan tu cakap kena sign sebagai bukti kehadiran. Jadi sebagai calon guru yang 'berkaliber' (eh ?), aku pun sign lah kat situ sebagai orang pertama. *Bangga jap*. 


Lepas tu, aku tunggu kat depan dewan. Makin ramai yang sampai. Dalam pukul 8.20 macam tu, ada pengawas suruh masuk bawak slip panggilan duduki ujian yang printed, slip kehadiran ujian bertulis, pensel, pemadam, surat beranak dan i/c. Then, lepas dah bagi taklimat sikit, they started to distribute the question book and OMR paper. Tepat jam 8.30, ujian bertulis pun mula. Nak tau soalan dia macam mana ? Haaa, ni CONTOH dia. 

Contoh soalan ujian bertulis

It is fully based on your IQ and logical thinking. Kiranya lebih kurang nak nilai kejujuran la kot. Susah tak susah, mengarut tak mengarut soalannya, korang kena jugak habiskan dalam masa 45 minit. Gila tak gila la kan ? Tapi InsyaAllah sempat jawab semua. Average masa satu soalan ialah 10 saat. Kena pandai manage masa. Jangan sesekali tinggalkan soalan sebab taktau nak jawab apa. Nanti, 100% confirmed (couldn't agree more), korang tak akan sempat nak belek balik soalan yang ditinggalkan. Memang ngam ngam je masa. Sungguh. Lepas habis waktu dan kertas pun dikutip, pengawas untuk ujian fizikal edarkan borang untuk ujian fizikal. Then, you will be divided into a few groups. Macam aku, ada 4 kumpulan. Satu kumpulan 19 orang. Aku kumpulan pertama. You guys will be walking in group staright to the gym right after you stepped out from the exam hall. Takde rehat rehat dah sebab kalau macam aku, ujian fizikal mula 10.30. 




Tu gym kat IPG Ipoh. Tu baru bahagian depan. Sebenarnya luas lagi. *Boleh tahan luas jugak lah*. Dalam gym, ada ramai pengawas yang tengah tunggu kitaorang. Kebanyakannya mungkin pelajar IPG sendiri yang ambik course PJ sebab nampak muda-muda. Lepas tu, cikgu yang in charge bagi taklimat pasal ujian fizikal yang akan dibuat. Disebabkan bleep test akan dibuat secara serentak sebagai ujian fizikal terakhir, jadi setiap kumpulan akan pergi ke stesyen berlainan serentak jugak. Takde ikut giliran. Kumpulan aku iaitu kumpulan 1 buat BMI dulu jadi group yang lain akan pegi ke stesyen bangkit tubi variasi, kilas sisi dan lompat kuadran. Nanti akan exchange stesyen lah. 

BMI ni macam biasa lah. Masa sekolah rendah, menengah dulu mesti ada buat punya. Deme nak kira komposisi badan korang macam mana. Peratus lemak semua tu lah. Ada markah tau. Haaa, jangan pandang remeh. 

Next station was bangkit tubi variasi. Yang ni ada 5 fasa. Maksudnya ada 5 bangkit tubi yang lain lain. Setiap fasa boleh cuba 2 kali je. 

Fasa 1 : Bangkit tubi separa tapi tapak tangan kena sentuh lutut. 
Fasa 2 : Bangkit tubi yang siku dia kena sentuh lutut. 
Fasa 3 : Masa baring tu, kedua dua tangan disilangkan kat atas perut. Tangan kanan pegang siku tangan kiri and tangan kiri pegang siku tangan kanan. Vice versa. Lepas tu buat bangkit tubi.
Fasa 4 : Lepas baring balik, jangan ubah cara letak tangan dalam fasa 3. Keep it static. Lepas tu, angkat tangan yang disilangkan tu ke atas kepala. Buat bangkit tubi.
Fasa 5 : Tangan kanan sentuh scapula bone belakang badan belah kiri dan tangan kiri sentuh scapula bone belakang badan belah kanan. Lebih kurang bersilang jugak. Buat bangkit tubi.

Based on what I've done yesterday, I just could proceed until phase 4 only. Itupun slow slow aku naik. That 'abang' gave me support suruh naik lagi and I did it. Cuma fasa  5 aku dah gave up. Seriously. Bagi korang mungkin senang sebab things're easier said than done. But never mind. It is based on your ability to do that sit-up. 

Then, the next station was quadrant jump @ lompat kuadran. Kalau kat gym IPG Ipoh ni, lompat kuadran dibuat dekat tingkat atas. Ada 2 bilik. Satu bilik untuk tempat menunggu, satu lagi untuk lompat kuadran. Sekali buat 5 orang. Kalau macam kes aku, kena pilih kotak sendiri. Setiap kotak dah ada 'abang' yang tunggu. Cehh. Dan entah macam mana 'abang' kat kotak aku tu, good looking la pulak. Eheh. Aku main pilih je kotak yang mana sebab nak cepat habis. Dah. Quit it. -.- Ni contoh kotak dia  >




Kotak dia lebih kurang sama yang macam dalam gambar tu. Kedudukan 1,2,3,4 tu memang sama. Jadi, kome kena lompat dan mendarat dengan 2 kaki sekaligus dalam setiap kotak. Kena ikut number 1,2,3,4 tu. Tak boleh skip dari 1 ke 3 etc. Dan tak boleh sentuh garisan dalam dan luar. *Dalam gambar takde garisan luar*. Dia cuma bagi masa selama emm 10 saat rasanya. Buat sebanyak mana yang mampu dan 'abang' yang jaga tu akan kira dan catat dalam borang ujian fizikal. Tu je. Nak dicantikkan cerita, ketua pengawas yang jaga stesyen lompat kuadran ni suruh cakap terima kasih kat 'abang' yang jaga kotak masing-masing. Aku pun tanpa teragak-agak pegi lah cakap terima kasih kat 'abang' yang jaga kotak aku tu. Eh, eh. Malu pulak 'abang' tu. Ada ke patut dia pegi pandang belakang lepas tu senyum dan balas balik 'sama-sama' ? Hek elehhhh. Ntahapapantah. Cis

Then the next station was kilas sisi. Nak explain tak pandai jadi aku letak gambar.





Cuma untuk ujian fizikal kali ni, kita kena berdiri and make sure both of your hands must touch the floor. Jadi jarakkan kaki mengikut keselesaan. Perbuatan dia, mula mula sentuh lantai lepas tu bangun dan kilas ke kanan/kiri dan sentuh dinding belakang. Then sentuh lantai balik lepas tu kilas ke kiri/kanan dan sentuh dinding belakang. Benda ni kiranya buat berulangkali lah. Deme bagi masa 1 minit dan buat selama mana yang mungkin. Quite easy but it is still depends on your fitness and ability. 

And here we go, the most tiring physical test was the bleep test. Memang nampak senang sebab kena lari ulang alik je ikut beep sound tapi every level ada bilangan larian yang kena complete dan setiap level dia akan jadi lebih cepat. Err, faham ke ni ? I guess you don't. Try to check this out. 








Haaa, got it ?  You must reach another line within certain distance before the beep sounds. After the beep sounds, korang kena patah balik ke garisan tadi sebelum bunyi beep lagi sekali. And the process goes continuosly mengikut kemampuan korang. Kalau dah tak boleh, jangan paksa diri sebab nanti boleh pengsan. No lies. Seriously. Dalam group aku, the boys did their turn first followed by the girls included me. Aku jadi second last girl yang paling lama bertahan iaitu sampai Level 3/7. Kira ok lah tu en ? Not bad what ? xD 

Ni markah dia :
BMI : 20%
Bangkit tubi bervariasi : 20%
Lompat kuadran : 15%
Kilas sisi : 15%
Bleep test : 30%

Maksudnya markah penuh ialah 100%. And guess what, I got 75/100. Ok la tu kot. Haha

Tapi kan, I got the same 'abang' masa bleep test and bangkit tubi. Aku taktau la dia tu chinese atau malay tapi memang chinese-looked. Masa aku dah berbaris kat belakang garisan dengan 10 orang budak perempuan yang lain untuk bersedia nak buat bleep test, 'pengawas' kat situ kena pilih sorang calon dan catat markah untuk calon tu. Means kena perhatikan calon tu buat bleep test. And that chinese-looked 'abang' chose me. I was quite shocked actually because he asked for my forms but I pretended to be calm. Lepas tu, bila aku dah habis buat bleep test tu, aku nak ambik lah balik borang tu dari dia, but he called me sebab nak suruh aku pegi sign kat 'pengawas' lagi satu. He called me ? Yes. Maksudnya dia ingat nama aku. Eheh. So funny that I forgot to laugh. Sarcasm overloaded. Dah sah-sah lah dia ingat nama aku sebab dia kan pegang borang aku. Haila.

To be frank, I'm proud with myself because I managed to finish both of the tests completely as at the first place, aku takde niat langsung nak apply IPG ni. Tu pun mak aku dah bising suruh apply tapi aku tak apply jugak sebab aku tak minat nak jadi cikgu. But, at a point, aku fikir, why not aku cuba untuk apply mende ni so I decided to apply IPG secara senyap senyap tanpa pengetahuan mak aku. Tak sangka la pulak shortlisted untuk UKCG. Haila. Jadi aku pun pegi je lah. Dan tak sangka la pulak best ya amat! Sungguh! Tell ya, I did not make any friends pun kat sana. To be exact, I was all alone. Like a lone ranger eh ? Kinda. Ada lah jugak sembang sembang secara spontan. Tapi itu tak menyekat aku untuk merasai pengalaman di tempat baru. Aku okay je. In fact, aku happy sepanjang ujian tu. Tambah tambah lagi masa bleep test. Ya Allah! It was great! Really really great! As I said earlier, I was the second last girl who finished the bleep test (in group 1) jadi bila aku dan sorang lagi budak perempuan masuk level 3, semua orang kat situ bagi support dan tepuk tangan bila kita dua orang masuk level baru. Supportive gila diorang! Indeed, I wasn't regret at all. Seriously. Nak timba pengalaman baru, kena lah berani nak "masuk" tempat baru jugak even though you're alone. Sebab tak mati pun kalau cari pengalaman sengsorang. Lainlah kalau dah tiba ajal kau en ? Betul lah. Aku tak menyesal langsung. Sebab apa ? Sebab,






"Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan), sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang Mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.". 2:216





13 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. wahh ! very great sis ! tahniah ! in shaa Allah berjaya ^_^ hebat pengalaman yang bermanfaat sebagai panduan adik-adik calon ukcg akan datang =)

    ReplyDelete
  3. wahh ! great !!! hebat pengalaman sis ^__^ in shaa Allah . semoga berjaya . and pengalaman sis sangat bermanfaat buat adik-adik calon ukcg in the future . good luck sis laventhorns =)

    ReplyDelete
  4. Waktu buat sit up tukan. Kene sampai duduk ke separa ke ? Kalau x boleh bangun mcm mana ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Kalau tak boleh takpe. Buat ikut kemampuan je. :)

      Delete
  5. yang bangkit tubi tu setiap fasa kena buat sekali je atau banyak kali ikut masa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia ada masa dan buat sebanyak yang mampu. Just don't force yourself ��

      Delete
  6. akak, berapa markah yg layak /100 untuk boleh terpilih??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak, tak ingat la dik. Huhu. Rasanya more than 60 dah kira pass untuk physical test

      Delete
  7. Wowwww dh ler Rabu ni UKCG aku tetibe inspired la plk Hahaha

    ReplyDelete
  8. Time UKCG tu pakai baju apa ye? tak pasti nak pakai apa ni :((

    ReplyDelete